FANDOM

Zioła - dostarczają królikowi takich składników jak: węglowodany, tłuszcze, białka, minerały, witaminy i są świetnym urozmaiceniem króliczej diety. Uszaki po uprzednim przyzwyczajeniu mogą je jeść praktycznie bez ograniczenia. Nie trzeba być wielkim znawcą, takie zioła jak mniszek, babka szerokolistna i lancetowata, krwawnik, koniczynę, rdest, podagrycznik, rumianek, stokrotki oraz wiele, wiele innych każdy zna. W sklepach możemy dostać natkę pietruszki i marchewki, bazylie, koperek, szałwie itd. Posiadacze ogródków mogą sami wysiać ulubione zioła, Ci z nas którzy nie posiadają działki ani ogródka mogą zazielenić balkon i parapety. Kto ma możliwość powinien codziennie od wiosny do późnej jesieni zrywać świeże zioła dla swoich królików.  

Kilka rad:

  • - nigdy nie zbieramy zieleniny na poboczach dróg, wygląda na dorodną ponieważ jest zasilana przez spacerujące psy.
  • - trawniki mogą być sztucznie nawożone 
  • - na poboczach ulic nie zbieramy, ze względu na spaliny, które osiadają na roślinach 
  • zielenina z kosiarki zawiera kropelki oleju silnikowego i spaliny, ponadto szybko fermentuje-nie nadaje się 
  • nie zbieramy zieleniny z miejsc , które zamieszkują dzikie króliki, ze względu na choroby, króliczy rewir poznamy po bobkach rozsianych w trawie. 
  •  jeśli nie znamy danej rośliny, możemy zerwać jedna i w domu sklasyfikować z pomocą atlasu roślin. Nie podajemy królikom jeśli nie mamy pewności czy królik może je jeść.

Zieleninę możemy zbierać na działkach, na łąkach, w opuszczonych ogródkach, na ogrodzonych placach zabaw i innych zielonych miejscach o których wiemy, że nie są nawożone, znajdują się z dala od ulic i fabryk i nie służą psom za toaletę.  

Suszone zioła : 

Cześć zieleniny, którą zbieramy dla królików możemy ususzyć i zrobić tym sposobem zapasy na zimę. Suszone kwiaty, liście i rośliny są bardzo bogate w witaminy, minerały i proteiny, bardzo smakują naszym uszatym i urozmaicają królicze pożywienie. Ususzyć możemy każde( nieszkodliwe) zioło, także kwiaty i płatki kwiatów oraz liście drzew liściastych. Jeżeli uzbierana zielenina rosła w czystym środowisku, nie trzeba jej myc . Wystarczy tylko ostrożnie nią potrzasnąć aby wypadły drobne owady, oraz usunąć uszkodzone części roślin. Zabrudzone rośliny myjemy i osuszamy ręcznikiem papierowym, niektórzy jeszcze segregują swoje zbiory wg gatunku. Uzbierane rośliny suszymy kilka dni, cienko rozkładając je na papierze. Suszenie nie powinno odbywać się w pełnym słońcu, aby rośliny nie straciły swoich właściwości. Długie rośliny można zebrać w bukiety i powiesić w przewiewnym miejscu. Suszone zioła przechowujemy w kartonach lub płóciennych woreczkach. W szczelnych pojemnikach rośliny niecałkiem dosuszone mogą zapleśnieć. Suszki zawierają średnio 8 razy więcej wapnia niż świeże zioła. U zwierząt, które miały lub maja problemy z układem moczowym mogą przyczynić się do powstawania piasku lub kamieni w nerkach/pęcherzu. Dlatego króliki z predyspozycja nie powinny jeść więcej niż 20 g suszków na kg królika dziennie. 

Zawartość Wit.C, wapnia i fosforu mg/100g w roślinie ususzonej

Zioła Witamina C Wapń Fosfor
Bazylia       10,7/61       83/369       ---
Golliwoog           ---         180       ---

Gwiazdnica

pospokita

         89          80      54
Komosa biała       35/152    100/1090 35/381
Koperek      50/116,8    230/1343     66
Lucerna (alfala)          8/----    450/950 62/250
Macierzanka          9/50   300/1800 35/200
Majeranek         10/50   350/2000 50/300
Malwa         178      200    95
Melisa       46/126  150/1056 50/352
Mięta          45      150     50

Mniszek lekarski

       30/82,2    170/1164 70/479
Ogórecznik         35         93    53
Oregano       10/60    264/1576 34/200
Pietruszka (nać)     150/472,8   250/1847 130/960

Podagrecznik 

pospolity

        201       230    88
Podbiała pospolity         104       320      51
Pokrzywa        377,4      1078      647
Rozmaryn       10/61    221/1280    12/70
Rukiew wodna        185       230      79
Rzeżucha   Bradzo dużo       214      ---
Stokrotka           87       190      ---
Szałwia            5       270     15
Szczaw zwyczajny      50/243,4     50/609   70/852
Trawa          114        80      72
Trybula ogrodowa         36/65   100/1819   50/227

Wapń i fosfor w diecie królika :

Bardzo ważnym elementem w diecie królika jest wapń. Wapń jest dostarczany wraz z pożywieniem. Królik pobiera tyle wapnia ile zawiera go dany pokarm. Nadmiar tego pierwiastka jest wydalany z moczem. Z tego powodu u zdrowego, dorosłego królika mocz ma przeważnie kolor biały, nieprzezroczysty. U młodych królików , które prawie w całości wykorzystują wapń w czasie wzrostu mocz jest zwykle przezroczysty. Inaczej niż u kota, czy psa mocz królika jest zasadowy o wysokim ph 8- 9. Wydalanie wapnia u królików żywionych naturalnie nie stanowi problemu ponieważ rośliny składają się w 80 % z wody, warzywa w 80 %-90 %, woda rozrzedza wapń i w ten sposób jest on usuwany/ wypłukiwany z organizmu. Gorzej sprawa się przedstawia jeśli królik żywiony jest w dużej części suchym pokarmem (granulat, siano, suszone zioła, suszone warzywa), zawartość wody w takim pokarmie wynosi około 10 %, wtedy wapń zbiera się w skoncentrowanej formie, tworzy się papka, która odkłada się w rożnych organach ( nie tylko w ukl. moczowym). Jeśli uszak ma problemy z układem moczowym powinniśmy zwracać uwagę także na stosunek wapnia i fosforu. Proporcja tych pierwiastków w pokarmie powinna wynosić 1, 5/2 cześć wapnia na 1 cześć fosforu. Za duża ilość fosforu w diecie (przez dłuższy czas) może być przyczyna osteoporozy. Zachowanie odpowiedniego stosunku fosforu do wapnia, ma także korzystny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie nerek i serca, szybką regeneracje ran, prawidłowa praca układu nerwowego, jak również odpowiednią stymulację mięśni. Nie można też pominąć kwasu szczawiowego, który z jonami wapnia tworzy szczawian wapnia. Szczawian ten osadza się w nerkach i staje się przyczyną kamicy nerkowej. Jest też odpowiedzialny za niedobór wapnia w organizmie. Kwas szczawiowy znajduje się w wielu roślinach i warzywach np. burakach, papryce, szczawiu, cykorii, czerwonych porzeczkach, kiwi, szpinaku, koniczynie, truskawkach, marchewce itd. Niektóre rozbieżności w wynikach zawartości wapnia i fosforu, wynikają z różnych metod suszenia, zawartości wody w świeżej roślinie itp.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki